Værd at vide

Gode råd og vejledning til din ferie

Aircondition, vand og strøm:
Aircondition fungerer på meget forskellig vis fra land til land og fra hotel til hotel, og nogle steder kun i højsæsonen, hvor det ofte kører i intervaller styret af hotellet. Nogle steder kan man komme ud for periodevise udfald i elektriciteten, hvilket kan påvirke airconditiondriften. En del hoteller benytter solenergi, hvorfor der i mindre solrige perioder kan opstå mangel på varmt vand, og i tørkeperioder kan myndighederne undtagelsesvis se sig nødsaget til at rationere vandet. Hverken Århus Charter eller hotellet kan derfor drages til ansvar for eller yde erstatning for strømsvigt eller vandmangel.

All Inclusive: 
Med All Inclusive er al forplejning lige fra hovedmåltider til diverse snacks, lokale drikkevarer og hotelaktiviteter inkluderet i prisen (enkelte kan dog være mod betaling). Der kan hentes lokale drikkevarer i hotellets bar, og når sulten melder sig, byder hotellets buffet på et udvalg af lokale og internationale retter. På nogle fire- og femstjernede hoteller er én eller flere middage i løbet af ferien på en af hotellets à la carte restauranter ofte også inkluderet i prisen.
Internationalt kendte drikkevarer, både med og uden alkohol, samt friskpresset frugtjuice er normalt mod ekstra betaling.
Drikkevarer serveres som regel fra baren i tidsrummet fra kl. 11.00 til kl. 23.00, dette kan dog variere fra hotel til hotel. All Inclusive gælder oftest frem til kl. 12.00 på afrejsedagen.
Find dit All Inclusive hotel her.

Barneseng:
Ved køb af rejsen kan du bestille en barneseng til værelset/lejligheden. På nogle hoteller er denne mod gebyr, som betales direkte til hotellet på destinationen.

Billeder af værelser:
Århus Charter tager forbehold for billeder på vores hjemmeside af hotelværelser og hotellejligheder, da indretning og materiale der benyttes til gardiner, sengetæpper, gulvtæpper, trægulve etc. kan adskille sig fra billederne på vores hjemmeside. Derudover kan størrelsen af hotelværelser og hotellejligheder variere.

Hjemrejse: 
Hvis du har købt bustransfer i forbindelse med hjemrejsen, afgår der bus fra hotellet til lufthavnen. Se i hotelmappen eller på opslagstavlen, hvornår bussen afgår. Du skal være parat til at forlade hotellet på det angivne tidspunkt. I modsat fald har du selv ansvaret for at nå rettidigt i lufthavnen, ligesom udgifter i forbindelse med for sent fremmøde i lufthavnen påhviler den rejsende selv. 
Har du kun købt flybilletten gennem Århus Charter, er det den rejsendes eget ansvar at holde sig orienteret om hjemrejsetidspunktet via Århus Charters rejseledere senest 24 timer inden det hjemrejsetidspunkt, der er opgivet på rejsebeviset.

Hotelflytning:
Hvis du ved ankomst til rejsemålet af en eller anden grund ønsker at flytte til et andet hotel end det købte, skal du hurtigst muligt kontakte Århus Charters rejseledere, der vil undersøge muligheden for en hotelflytning. Vær opmærksom på, at du selv skal betale for et sådant hotelskifte.

Hotellets swimmingpools:
Vi gør opmærksom på, at bakterier generelt trives ved høje temperaturer, derfor tilråder vi, at man ved hyppige og længerevarende ophold i swimmingpoolen skyller ørene for at undgå infektion.

Høj- og lavsæson:
Rejsemålet og hotellets karakter kan variere i løbet af en sæson. I højsæsonen er alt åbent. Der er derfor masser af sommerstemning, til gengæld kan det betyde længere ventetid de fleste steder. Uden for højsæsonen har ikke alt åbent, der er derfor mere roligt, men også mere plads, formentlig ingen ventetid og måske lavere priser på restauranter og i butikker. Nogle restauranter og butikker vil have lukket eller påbegyndt nedlukning i lavsæsonen (som er start og slut på sæsonen).

Ind- og udcheckning:
På langt de fleste hoteller kan du checke ind på værelset/lejligheden umiddelbart efter ankomst. På nogle, især større, hoteller kan indcheckning imidlertid først ske i løbet af eftermiddagen, hvis værelset endnu ikke er ledigt/klargjort. Dette varierer fra hotel til hotel.
På afrejsedagen skal værelse/lejlighed forlades ifølge information fra Århus Charter. På nogle hoteller er det dog muligt at benytte værelset længere tid. Dette kan være mod gebyr. Er dette ikke muligt, eller ønsker man ikke at betale for ekstra leje af værelse/lejlighed, har de fleste hoteller et bagagerum, hvor bagagen kan opbevares indtil afrejse. Nogle hoteller stiller endvidere et værelse til rådighed til omklædning mv.

Omgivelserne - dyr, insekter og støj
Omstrejfende hunde og katte samt andre dyr kan forekomme i nærheden af hotelområderne. Dyrene kan for nogle virke støjende, og vi beder vores gæster undlade at fodre dyrene. Myrer og kakerlakker kan også - uanset hotelkategori - forekomme. I perioder kan der være myg. Bed i så fald vores rejseledere om råd. 
Der kan opstå byggeri, som vi fra myndighedernes side ikke er blevet orienteret om. 
Musik fra f.eks. barområder, støj fra nattegæster samt trafik og andre udefrakommende lyde kan for nogle virke generende. Århus Charter kan ikke drages til ansvar for dette.

Opredning:
De ekstra senge, der bruges til opredning i lejligheder eller værelser, har oftest ikke samme bekvemmelige standard som de almindelig senge.

Pension
På flere af vores hoteller kan der forudbestilles pension. Standard, tidspunkter og udvalg varierer fra hotel til hotel og er svarende til hotellets kategori og bærer præg af den lokale kultur. Vær opmærksom på, at al forplejning, der bestilles hjemmefra, ikke kan ændres eller refunderes, når ferien er påbegyndt. 

Rengøring
Rengøring kan foregå frem til sidst på dagen. Normal rengøring må ikke betragtes som hovedrengøring, og oftest tømmes kun skraldespande og sengene redes. Ankomstrengøring indgår i det totale antal rengøringsdage, og det gør sig også gældende for skift af håndklæder og sengelinned. Skift af linned to gange pr. uge betyder, at der ud over rent linned ved ankomsten skiftes yderligere en gang. Almindeligvis skiftes sengelinned og håndklæder en eller to gange om ugen på middelklassehoteller. Bor du i lejlighed, står du selv for opvask og rengøring af køkkenudstyr. Der er i nogle tilfælde ikke rengøring hver dag og generelt er der mindre rengøring i lejligheder end på hotelværelser. Opvask kan ikke forventes inkluderet i rengøringen, og sjældent hvis du bor i lejlighed.

Senge
Hoteller har forskellige slags senge, både trekvartsenge (ofte 140 cm bred) samt de såkaldte twin beds (to enkeltsenge hver 90 cm bred og ofte skubbet sammen). Århus Charter kan ikke på forhånd give tilsagn til hvilken slags seng, der befinder sig i den tildelte lejlighed/værelse.