GÆSTESERVICE

Hos Århus Charter vægter vi den personlige betjening meget højt.

 

Ring til os på 86 20 29 00 eller kontakt os på info@aarhuscharter.dk
Hverdage: kl. 09.30 – 16.30
Weekender og helligdage: kl. 10.00-14.00

  Få et ferie tilbud

 

KAN JEG REJSE HVIS JEG ER GRAVID?

Det er flyselskabets regler for gravide rejsende, der afgør, hvorvidt en gravid må være passager i et fly. 
Flyselskaberne har forskellige regler for, hvornår en gravid senest må flyve i sit graviditetsforløb. Det er i den forbindelse hjemkomstdatoen, der er gældende.

Læs mere her

HVORNÅR ER MØDETID I LUFTHAVNEN?

Både mødetid og afrejsetid fremgår af rejsebeviset. Da der kan være kø ved check-in i lufthavnen, er det altid en god idé at komme i god tid, senest til det angivne mødetidspunkt. Gerne 2 timer før afrejse. Sørg gerne for at være ved gaten min. 30 minutter før afgang.

HVORDAN MED PARKERING I LUFTHAVNEN?

Se guiden her for Aarhus Airport og for Aalborg Lufthavn

HVORDAN ER BAGAGERELGERNE?

Det er tilladt at medbringe 5 kg håndbagage. Der kan tilkøbes indchecket kuffert á 20 kg ved bestilling. På Madeira er kuffert á 15 kg.
Håndbagagen må ikke være større end 50x40x25 cm og håndtaske eller computertaske må ikke overstige 40x30x15 cm.

Børn under 2 år må medbringe pusletaske samt 5 kg håndbagage ombord på flyet.

Læs mere her

MÅ JEG FRIT MEDBRINGE FRØ, PLANTER OG PLANTEDELE TIL DANMARK?

Det er ikke tilladt at medbringe før, planter eller levende plantedele (frugt, grøntsager, afskårne blomster, grønne planter, frø, andre levende plantedele og jord) fra lande udenfor EU uden et plantesundhedscertifikat. Det gælder ikke bananer, durian, kokos, dadler og ananas.

Der gælder særlige regler for truede plantearter, fx langt de fleste orkidéer og kaktus. Disse kan kun importeres, hvis der ansøges om både eksport- og importtilladelse.

Hvis du ikke overholder reglerne, risikerer du sanktioner og i værste fald en bøde.

Du kan læse mere om importreglerne for privatpersoner på Landbrugsstyrelsens hjemmeside her.

KAN JEG MEDBRINGE BATTERIER PÅ REJSEN?
Watt-tid (Wh) eller LI-indhold Konfiguration Håndbagage Indtjekket bagage Behov for godkendelse
Op til 100 Wh eller 2 gr. LI Indbygget i udstyr Ja Nej Nej
Separat Ja (ingen grænse) Nej
101 Wh til 160 Wh Indbygget i udstyr Ja Nej Ja
Separat Ja (max 2 stk.) Nej
Over 161 Wh Skal transporteres som fragt og er ikke tilladt ombord på flyet 

 

 

 

 

 

Alle batterier der er separat og ikke indbygget i udstyret skal være beskyttet, sådan at batteriet ikke kan kortslutte. Alle enheder skal være beskyttet af tape og placeret i original emballage eller i en separat plastik pose.

Seqways, hoverboard, balance boards eller elektriske cykler er ikke tilladt.

KAN JEG MEDBRINGE KØRESTOL PÅ REJSEN?

Der accepteres udelukkende dry/gel cell eller lithium kørestole. 

Lithium batterier må ikke overstige 300 Watts totalt. For en kørestol drevet af to batterier, må hvert batteri ikke overstige 160 Watt. Alle batterier skal være forseglede under transporten.

Kørestolens mål må ikke overstige 112 x 115 x 72 cm. Batteriet skal være isoleret og skal være forseglet, så de ikke risikerer at kortslutte under transport. For at forebygge eventuel aktivering af kørestolen, skal nøglen tages ud eller kørestolen skal deaktiveres ved hjælp af joystick eller anden deaktiveringsmekanisme (f.eks. Anderson Connector eller Airsafe plug).

KAN JEG FÅ MIN KLAPVOGN/BARNEVOGN MED?

Barnevogn eller klapvogn transporteres gratis som bagage hvis du rejser med små børn. Vi anbefaler at pakke disse i beskyttende emballage. Skade på disse erstattes kun af forsikringsselskaber, såfremt bagagen har været pakket i en taske fra Airshells - læs mere her.

ER DER MAD PÅ FLYET?

Mad på flyet kan tilkøbes på alle vores flyvninger.

Spædbørn (under 2 år) vil ikke få serveret mad på flyet.
Børn under 12 år får serveret børnemenu.
Børn over 12 år og voksne får serveret samme menu.
Har du grundet allergi, religion eller andet brug for specialmenu, skal dette oplyses til Århus Charter senest 48 timer før afrejse fra Danmark.

Vi skal gøre opmærksom på, at man ikke må medbringe egen mad ombord på flyet pga. miljø-, hygiejne- og allergimæssige årsager.

HVOR OG HVORNÅR KAN VI BESTILLE UDFLUGTER?

Tilmelding til udflugterne skal ske til AarhusCharters rejseledere eller via AarhusCharters Gæste App senest 24 timer før den pågældende udflugts begyndelse. Udflugterne har begrænset antal pladser og vi anbefaler derfor, at du bestiller din udflugt i god tid.

På alle destinationer tilbydes der udflugter. Du kan læse om de forskellige udflugter på hjemmesiden under det ønskede rejsemål eller i vores Århus Charter App 14 dage før afrejse.

Ved inspirationsmødet på destinationen vil rejselederne give mere information om de forskellige udflugter, hvor du også har mulighed for at tilmelde dig.

KAN JEG MEDBRINGE MEDICIN PÅ REJSEN

Ja, men du skal være opmærksom på særlige regler. Læs vores guide her. 

Ved rejser indenfor Schengenlandene kræves et "pillepas" for visse typer af medicin, og ved rejser udenfor Schengenlandene kræver visse lande en medicinattest fra din egen læge. Pillepasset udstedes på apoteket, som også kan vejlede om medicin på rejsen.

TOLDREGLER

Hvad må du tage med hjem fra ferien?
Planlægger du at købe alkohol, tobak, tøj, tasker, medicin, fødevarer, elektronik eller andet under ferien, bør du sikre dig, at du kan indføre varerne lovligt i Danmark.

Tjek toldreglerne med få klik på: www.rejseregler.dk

GLEMTE SAGER

Ved glemte sager på ferien kontaktes Århus Charters kontor på tlf. 86202900, hvorefter genstanden efterlyses på destinationen. Fundne glemte sager hjemsendes derefter direkte til modtager. 

Forsendelsen koster kr. 300,-, prisen kan dog stige ved større/tungere pakker. Beløbet bedes overført til kontonr. 7780-2172625. Påfør følgende reference: "Glemte sager" + det aktuelle bookingnummer.

Vi gør opmærksom på, at hjemsendelsen af glemte sager er på eget ansvar, og vi dækker ikke forsendelser, der ikke når frem eller bliver beskadiget undervejs.

Glemte sager skal efterlyses senest 7 dage efter hjemkomst. Vi kan kun hjælpe på rejsemål, hvor vi fortsat har personale, vi kan derfor desværre ikke være behjælpelige efter sæsonnedlukning af rejsemålet. 

FLYSÆDERESERVATION

Flyselskabet forsøger altid at placere rejsende på samme billet ved siden af hinanden, men af logistiske årsager er det ikke altid muligt. 

Foretrækker du en vinduesplads, eller har du brug for mere benplads? Når du flyver med AirSeven har du mulighed for, at bestille det sæde, der passer dig bedst på rejsen. Dit favoritsæde kan bestilles direkte via din ferierådgiver eller ved online bestilling. Specifikke sæder kan bestilles indtil 2 dage før afrejse.  

Sædereservation kan også foregå via 'Min Billet' øverst på vores hjemmeside. For at logge ind på 'Min Billet' skal du indtaste dit 6-cifrede bookingnummer samt den medfølgende kode, som forefindes i øverste højre hjørne af rejsebeviset. Her kan du vælge dit favoritsæde via sædeoversigten.

FORSIKRINGER

Du kan tegne to typer forsikring

Afbestillingsforsikring
Forsikringen dækker dig frem til afrejsen, hvis du bliver forhindret i at rejse pga. sygdom eller lignende. 

 

Årsrejseforskring
Det blå sygesikringskort dækker IKKE udgifter til f.eks. hjemtransport. Rejs derfor ALDRIG uden en rejseforsikring.

KØRESTOL OG HJÆLP

Hvis du er handicappet, gangbesværet eller af anden grund har brug for hjælp i lufthavnen, er det vigtigt, at du giver Århus Charter besked ved bestilling af rejsen, så vi kan hjælpe dig til, at du får den nødvendige assistance under rejsen.

Kontakt Århus Charter for yderligere information på telefon 86202900.